Schiphol – Amsterdam – Almere (SAA)

Het programma Schiphol-Amsterdam-Almere is het grootste wegenprogramma van Nederland. Op het traject van Knooppunt A9 Badhoevedorp, via de A1 tot aan de A6 bij Almere wordt 63 km weg verbreed. Het doel is het verbeteren van de doorstroming, reistijd en leefbaarheid en een betere ontsluiting van Noord-Holland.

Een project om trots op te zijn

Grootste wegenprogramma van Nederland

Doorstroomverbetering op 5 drukke trajecten.

Sneller dan gepland

Sommige onderdelen van het project zijn sneller opgeleverd dan gepland.

Rijkswaterstaat verbreedt de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Een betere bereikbaarheid van de noordelijke Randstad is belangrijk voor de economische ontwikkeling en werkgelegenheid in deze regio.

Het project

Het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) is het grootste wegenprogramma van Rijkswaterstaat. Het bestaat uit 5 projecten. De extra rijstroken op de A10-Oost/A1 Diemen, de A1/A6 Diemen-Almere Havendreef, de A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost en de A9 Gaasperdammerweg zijn inmiddels in gebruik genomen. De werkzaamheden aan de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht zijn gestart en duren nog tot eind 2026. Onderdeel van de werkzaamheden zijn ook:

  • een verbreding van de Hollandse brug;
  • een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal;
  • de renovatie van 5 grote knooppunten;
  • de aanpassing van 100 viaducten.

 

Rijkswaterstaat verbreedt de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Hierdoor kan het verkeer sneller doorrijden. Een betere bereikbaarheid van de noordelijke Randstad is belangrijk voor de economische ontwikkeling en werkgelegenheid in deze regio.

Behalve het uitbreiden van de capaciteit, verbeteren we de leefbaarheid langs de snelwegen. Ten opzichte van de huidige situatie neemt het geluid van verkeer voor de omliggende woningen met  95% af. Dit wordt bereikt door:

  • 33 km aan geluidschermen met een gemiddelde hoogte van 5,6 m;
  • geluidreducerend asfalt (het zogenoemde tweelaags zoab) over een lengte van 40 km;
  • de aanleg van een tunnel in Amsterdam;
  • de zuidelijke verlegging van de A1 in de buurt van Muiden;
  • de aanleg van een aquaduct onder de Vecht.

 

Onze rol

Palladio zorgt er bij SAA voor dat de bedrijfsvoering op orde is en de projecten en het programma voorspelbaar en beheerst worden uitgevoerd. Onze adviseurs werken in de projectteams aan een stabiele en voorspelbare uitvoering van de projecten door periodiek de projectscope, financiën, planning en risico’s te actualiseren, en hier over te rapporteren en te adviseren. Ook zorgen we voor een inzichtelijke programmarapportage waarmee de stakeholders worden geïnformeerd over de voortgang van het programma SAA.

 

Hier zijn wij trots op

We zijn trots dat we een belangrijk onderdeel mogen zijn van het grootste wegenprogramma dat ons land kent. Al sinds eind 2013 zijn we partner van de programmadirectie en zorgen we er mede voor dat het programma SAA voorspelbaar en beheerst verloopt. De programmamijlpalen worden gerealiseerd, sterker enkele projecten zijn zelfs eerder opgeleverd dan gepland. Ook het gebied van financiën boekt SAA successen. Het oorspronkelijke budgettekort is door een gedegen financiële sturing en risicobeheersing opgelost.

Locatie
Amsterdam, Schiphol en Almere, 
Industrie
Rijksoverheid
Klant
Rijkswaterstaat
Teamgrootte
10
Manager projectbeheersing Jeroen Kip
Jeroen Kip,
Business Unit Manager Palladio Interim Management
Wilt u meer weten over dit project of de rol van Palladio? Of wilt u weten wat Palladio voor uw projectorganisatie kan betekenen? Neem dan contact met mij op.
070 365 6063